نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

کند شدن حافظه SSD

آیا حافظه های SSD به مرور زمان کند میشود؟

حافظه های SSD نسل جدیدتری از حافظه هایی هستند که برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده میشوند . این حافظه ها بنا به دلایلی نظیر ( سرعت فوق العاده ، وزن بسیار کم آن و …) مدتی است که مورد توجه اکثریت قرار گرفته اند. چالشی که برخی از خریداران با آن مواجه هستند ، این است که آیا حافظه های SSD به مرور زمان کند میشود؟ در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که چرا حافظه های SSD دچار چنین مشکلی میشوند.

 همانطور که احتمالاً می دانید، تعداد دفعات (چرخه) نوشتن/پاک سازی  (P/E) تراشه های NAND مورد استفاده در SSDها کاملاً محدود است و دوام آنها به تعداد چرخه های نوشتن/پاک سازی تراشه های حافظه بکار رفته وابسته است. مطمئناً هرچه تعداد چرخه های نوشتن/ پاکسازی بیشتر باشد مطلوب تر است.

پیشرفت ها در فناوری تصحیح خطا کنترلرها این امکان را به سازندگان SSD بخشید تا از تراشه های حافظه ارزان تر و کم دوام تر در SSDهای مقرون به صرفه تر استفاده کنند. در حقیقت هرچه که فناوری ساخت (لیتوگرافی) تراشه های حافظه NAND  مورد استفاده SSDها کوچکتر می شود، تعداد چرخه های نوشتن/ پاک کردن آنها نیز کاهش می یابد.

بسیاری از SSDهای امروزی از فناوری هایی برای افزایش میزان بهره وری فرایند نوشتن بهره می برند تا به این ترتیب میزان فرسودگی سلول ها را کاهش دهند. در این بین مهمترین فناوری، الگوریتم های «wear-leveling» است که به واسطه آن اطمینان حاصل می شود که تمامی چیپ های حافظه استفاده می شوند.

اما به طور کلی با گذر زمان و خرابی هرچه بیشتر سلول های حافظه، کار تصحیح خطا شدت می گیرد و روز به روز SSD کندتر می شود، چراکه در کنار کارهای معمول خواندن، باید عملیات تصحیح خطا نیز اجرا شود. با این حال کُند شدن تنها نگرانی موجود نیست و میزان خطای قابل تصحیح توسط کنترلر محدود است که با عبور از آن دیگر کنترلر قادر به تصحیح خطا نیست و داده ها به طور برگشت ناپذیر خراب می شوند

Rate this post

ارسال یک نظر