نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟

زمانی که اسمبل کردن یک سیستم به پایان میرسد و قبل از آنکه فن روی سی پی یو قرار بگیرد ، باید روی سطح سی پی یو یا همان پردازنده از خمیر سیلیکون استفاده کنیم. با وجود آنکه قیمت چندانی ندارد ولی خمیر سیلیکون از اهمیت ویژه ای برخور دار است و باید به آن توجه کرد. در ادامه مقاله از وبسایت خدمات ایسوس سرگزی ، بررسی میکنیم که اصلا خمیر سیلیکون چیست ؟ و چه زمانی باید از خمیر سیلیکون استفاده کرد؟

خمیر سیلیکون چیست؟

خمیر سیلیکون یا گریس گرمایی در واقع نوعی خمیر و چسب رسانای گرمایی است. جنس این چسب از نوع پلیمر بوده و بین قطعاتی که دارای گرمای زیاد بوده و قطعات انتقال دهنده گرما قرار می‌گیرند. عمده‌ترین محل استفاده از خمیر سیلیکون در رایانه‌های رومیزی است که بین پردازنده و هیت سینک( فن) روی پردازنده قرار می‌گیرد.

ر ترکیب بسیاری از خمیر سیلیکون‌های معمولی سیلیکون و اکسید روی وجود دارد، اما خمیر سیلیکون‌های گران‌تر شامل رساناهای بسیار عالی گرما نظیر نقره و سرامیک هستند. مزیت و برتری نقره و سرامیک در انتقال موثرتر و بهتر گرماست.

کاربرد خمیر سیلیکون چیست؟

خمیر سیلیکون کمک می‌کند تا منافذ میکروسکوپی بین دو سطح صاف مانند سطح CPU و Heat Sink پر شود و به این ترتیب به انتقال بهتر حرارت کمک می‌کند و CPU سرور و کامپیوتر شما بهتر خنک می‌شود.

کار خمیر سیلیکون از بین بردن هوا و موانع انتقال حرارت از قطعه تولید کننده حرارت به سمت قطعه گرما بر می‌باشد. بیشترین استفاده از و کار خمیر سیلیکون این است که بین پردازنده و هیت سینک روی آن قرار گیرد تا انتقال حرارت از پردازنده به سمت هیت سینک را راحت‌تر کند. این پردازنده‌ها می‌توانند CPU‌های رایانه و یا GPU‌های کارت گرافیک باشند.

در لپ تاپ‌های گران قیمت که دارای پردازنده‌های قوی و کارت‌های گرافیک قوی هستند خمیر سیلیکون مناسب قرار گرفته است با این حال بعد از چند سال این خمیر‌ها کارایی خود را از دست می‌دهد و به حالت جامد و خشک شده در می‌آیند.

چه زمانی باید از خمیر سیلیکون استفاده کنیم؟

معمولا بعد از مدتی خمیر سیلیکون خشک میشود و کارایی خودش را به طور کامل از دست میدهد ، این بازه زمانی برای برخی از سیستم ها 1 تا دو سال طول میکشد ولی برای برخی دیگر کمتر از 6 ماه طول میکشد.

این موضوع که چه زمانی باید باید از خمیر سیلیکون استفاده کنیم و یا چه زمانی خمیر سیلیکون خشک میشود بستگی به این دارد شما چقدر از سیستم خودتان استفاده می کنید ؟ طبیعتا سیستم های گیمینگ و مهندسی نیاز دارند که هر 6 ماه یک بار یا حداکثر هر یک سال یکبار نیازمند به خمیر سیلیکون جدیدی هستند.

بهترین خمیر سیلیکون کدام هستند؟

موادی که خمیر سیلیکون از آن تشکیل شده تعیین کننده رسانایی گرما، رسانایی الکتریکی، غلظت، دوام و طول عمر است. مهمترین مواد تشکیل دهنده خمیر سیلیکون اکسید زینک و سیلیکون است و اجزای دیگری مثل آلومینیوم به آن اضافه می‌شود. مثلا ۶۰ تا ۸۵ درصد آلومینیوم و ۱۵ تا ۲۵ درصد اکسید زینک و ۱۲ تا ۲۰ در صد روغن سیلیکون به همراه ماده آنتی اکسیدان، مواد تشکیل دهنده یک نوع خمیر سیلیکون است.

جایگزین خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون

پدهایی در بازار وجود دارند که میتوانید آن ها را بر روی پردازنده قرار دهید ، زمانی که شما از خمیر استفاده می کنید ممکن است از دستانتان تا جاهای مختلفی کثیف شود و تمیز کردن آن کمی سخت باشد ولی این پد های آماده دیگر این مشکلات را برای شما ایجاد نمی کنند.

Rate this post

ارسال یک نظر