نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

علائم خرابی هارد SSD چیست؟

علائم خرابی هارد SSD چیست؟

هارد SSD نسبت به هارد HDD سریع‌تر، پایدارتر و بهینه‌ تر است اما این به معنای بی‌نقص بودن این نوع هارد نیست. حتی گاهی ممکن است زودتر از عمر مورد انتظار آن‌ها یعنی ۷ الی ۱۰ سال از کار بیفتند. سوختن هارد SD علائمی دارد. در ادامه علت خرابی هارد SSD بررسی میکنیم.

علت خرابی هارد SSD

برخلاف هارد HDD، هارد SSD صفحه متحرک فیزیکی ندارد. در نتیجه، از این جهت نسبت به آن برتری دارد و از مشکلات مربوط به این صفحه مصون است. با این حال اجزای دیگری دارد که مستعد خرابی هستند.

درایوهای SSD به خازن و منابع تغذیه نیاز دارند. این بخش از آن‌ها آسیب پذیر است، مخصوصا زمانی که فشار برق افزایش می‌یابد یا برق قطع می‌شود و SSD به همین دلیل نمی‌تواند به خوبی کار کند. در واقع، در صورت قطع شدن برق، SSDها داده‌های موجود را خراب می‌کنند. مشکل احتمالی دیگر محدودیت چرخه خواندن و نوشتن است. این مشکل در انواع حافظه‌های فلش وجود دارد. با این حال عمر هاردهای SSD بالا است و نباید نگران باشید.

یکی از علائم خرابی هارد SSD، وجود بلوک‌های خراب است.

نشانه‌های رایج وجود بلوک‌های خراب در هارد:

  • خوانده یا نوشته نشدن فایل
  • نیاز به تعمیر فایل سیستمی
  • مسدود شدن و از کار افتادن برنامه‌های فعال
  • ارورهای مکرر هنگام انتقال فایل‌ها
  • کند شدن مخصوصا هنگام دسترسی به فایل‌های بزرگ

اختلال در کارکرد هارد SSD و خوانده نشدن و نوشته نشدن فایل‌ها

  • سیستم در هنگام نوشتن داده‌ها در درایو، بلوک خراب را تشخیص می‌دهد و از نوشتن داده‌ها خودداری می‌کند.
  • سیستم بعد از نوشتن داده‌ها، بلوک بد را تشخیص می‌دهد و از خواندن داده‌ها خودداری می‌کند.

در حالت اول، داده‌های شما در همان ابتدا اصلا نوشته نخواهند شد که بخواهند خراب شوند. معمولا سیستم این مشکل را به صورت خودکار برطرف می‌کند. اگر هم مشکل برطرف نشد، می‌توانید فایل خود را در جای دیگری ذخیره کنید یا در فضای ابری کپی کنید. سپس کامپیوتر خود را ری استارت کنید و پس از آن، فایل را در درایو ذخیره کنید.

در حالت دوم، متاسفانه اطلاعات شما به راحتی قابل بازیابی نیست. می‌توانید روش‌های مختلفی را برای بازیابی اطلاعات از SSD امتحان کنید اما زیاد نباید به این برنامه‌های بازیابی دل خوش کنید. زیرا معمولا داده‌های موجود در بلوک‌های بد برای همیشه از بین می‌روند.

نشانه سوختن SSD: ارور The File System Needs Repair

گاهی این ارور زمانی رخ می‌دهد که سیستم شما به خوبی خاموش نشده است. با این حال، در مواقعی دیگر این ارور نشانه بلوک‌های بد SSD یا وجود مشکل در پورت اتصال آن است. رفع عیب هارد SSD در این حالت، تقریبا ساده است.

Rate this post

ارسال یک نظر