نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

خرابی فن لپ تاپ

نحوه تشخیص خرابی فن لپ تاپ

فن لپ تاپ ها یکی از بخش های مهم برای خنک کردن سیستم شما  و حفاظت از دستگاه در برابر داغی بیش از اندازه می باشد. ممکن است که بعد از گذشت زمانی ، فن لپ تاپ دچار مشکلاتی شود و در عملکرد درست آن اختلال ایجاد کند. در این بخش به بررسی نحوه تشخیص خرابی فن لپ تاپ می پردازیم.

موارد زیر از مهمترین علائم و نشانه های خرابی فن لپ تاپ ها میباشد :

دمای بیش از اندازه لپ تاپ

یک گرمای متعادل در لپ تاپ ها طبیعی است ولی داغ شدن بیش از اندازه لپ تاپ یکی از نشانه های خرابی فن لپ تاپ میباشد. اگر سیستم بیش از اندازه داغ شود ، ممکن است دستگاه به صورت خودکار خاموش شود و یا آنکه ری استارت شود. در نتیجه بهتر است که در صورت بروز چنین مشکلاتی ، فن و دستگاه خود را مورد بررسی قرار دهید.

این دمای بیش از اندازه ممکن است به به اجزای ضعیف تر مادربرد هم آسیب برساند. بر روی مادربرد ، قطعات بسیار کوچک و حساسی وجود دارد که در دمای بسیار زیاد دچار آسیب میشوند.

بنابراین همیشه خطر دمای بیش از اندازه لپ تاپ را در نظر بگیرید.

عملکرد نادرست لپ تاپ

یکی دیگر از علائم تشخیص خرابی فن در لپ تاپ ها ، بروز اختلال و عملکرد نادرست لپ تاپ میباشد. همانطور که در بخش بالا بیان شد ،  اگر دستگاه شما مرتبا و بدون هشدار ری‌استارت می‌شود، سرعت‌اش در استفاده عادی کم می‌شود، یا صفحه آبی (Blue Screen) را به شما نشان می‌دهد، ممکن است مشکلی برای سلامت فن لپ تاپ ایجاد شده باشد.

جریان هوایی وجود ندارد

بهترین و ساده ترین راه برای بررسی سالم بودن فن لپ تاپ ، بررسی جریان هوایی میباشد.

هنگام روشن شدن سیستم جریان هوا بسیار سبک است. اما با رسیدن سیستم به دمای عملکرد طبیعی، جریان هوا هم قوی‌تر می‌شود. در این زمان فن لپ تاپ باید بیرون دادن هوا را از دریچه اصلی خروجی، که معمولا کنار دستگاه قرار دارد، آغاز کند.

برای بررسی سالم بودن فن لپ تاپ کف دست خود را روبه‌روی دریچه و در فاصله 1.5 سانتی‌متری آن قرار دهید. اگر لپ تاپ ساکت است و جریان هوا را حس نمی‌کنید، ممکن است فن لپ تاپ سالم نباشد.

صدای فن لپ تاپ

روش دیگر این است که گوشتان را به زیر لپ تاپ بچسبانید و صدای آن را گوش دهید. البته برخی از فن ها در سرعت های پایین هیچگونه صدایی تولید نمی کنند.

Rate this post

ارسال یک نظر