نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

SSD

نحوه پاک‌سازی ایمن کارت حافظه SSD

در مقالات قبلی درباره قدرت مند بودن و برتری کارت حافظه SSD نسبت به HDD صحبت کردیم امروز در این مقاله از وبسایت خدمات ایسوس سرگزی قصد داریم تا نحوه پاک‌سازی ایمن کارت حافظه SSD را بررسی کنیم.

کارت حافظه SSD امروزه روی لپ‌تاپ‌های جدید وجود دارد و بسیاری نیز با توجه به قابلیت‌هایی که این درایو دارد،‌اقدام به نصب آن بر روی لپ تاپ‌های قدیمی خود کرده‌اند. در مواقعی نیاز است تا نسبت به پاک کردن داده‌های موجود روی درایو SSD اقدام کنیم که پاک کردن ایمن آن روشی ساده بوده و با استفاده از نرم‌های موجود می‌توان آن را انجام داد. با توجه به اهمیتی که درایو SSD در لپ تاپ شما دارد، به منظور پاک کردن داده‌های موجود روی آن باید بسیار دقت کنید و قبل از هر اقدامی از هر آنچه روی درایو به آن‌ها نیاز دارید، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

چرا در کارت حافظه SSD فرمت کردن کافی نیست؟

سوالی که در اینجا برای بسیاری به وجود می‌آید آن است که چرا برای پاک کردن کارت حافظه SSD فرمت کردن کافی نیست؟ در پاسخ باید گفت وجود قالب بندی ایمن و خاص باعث این اتفاق خواهد شد. بسیاری از کاربرانی که با کارت‌های حافظه HDD یا SSD کار کرده باشند، به طور حتم با اصلاح قالب بندی آشنا هستند. قالب بندی کارت حافظه روشی ایمن است که با استفاده از آن عملکرد لپ تاپ نیز بهتر خواهد شد ولی در صورتی که به اطلاعات موجود روی کارت حافظه نیازی نباشد، پاک کردن آن، کار دشواری خواهد بود.

چطور با استفاده از BIOS یا UEFI‌ داده‌ها را پاک کنیم؟

نکته قابل توجه آن است که پاک کردن داده‌ها با استفاده از BIOS یا UEFI‌ در بسیاری از کامپیوترها روشی ایمن و استاندارد نیست. در صورتی که کامپیوتر شما از آخرین نسخه  BIOS یا UEFI‌ پشتیبانی کند، مراحل پاک کردن داده‌ها نسبتا ساده خواهد بود و این مراحل به شرح زیرا است:‌ 

  • وارد تنظیمات BIOS یا UEFI‌ سیستم خود شوید.
  • به دنبال کارت حافظه SSD مورد نظر خود بگردید و آن را انتخاب کنید.
  • سپس به دنبال گزینه Secure Erase یا data wipe باشید. 
  • با انتخاب گزینه Secure Erase مراحل حذف داده‌ها از روی کارت حافظه SSD شما انجام خواهد شد. 

پاک سازی ایمن داده‌ها با استفاده از نرم افزار

حذف ایمن داده‌ها با استفاده از نرم افزار، روشی مرسوم میان بسیاری از کاربران است. در این روش در ابتدا باید مشخصات دستگاه خود را جستجو کنید، سپس به وب سایت سازنده دستگاه مراجعه کرده و در قسمت پشتیبانی به دنبال نسخه‌های پشتیبانی و نرم افزارهایی باشید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید نسبت به حذف ایمن داده از روی کارت حافظه SSD اقدام کنید.

بهترین برنامه‌ها برای پاک کردن دادهای کارت حافظه SSD

  • Intel® Solid State Drive Toolbox
  • Samsung Magician
  • GParted
  • EaseUS
Rate this post

ارسال یک نظر