نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

سوکت‌های پردازنده

نگاهی به انواع سوکت‌های پردازنده

یکی از اجزای بسیار مهم سخت افزار یک سیستم که کمتر به آن توجه می شود ، سوکت ها هستند . شاید در ابتدا بپرسید که اصلا سوکت پردازنده چیست و چرا باید به آن توجه کرد؟ پردازنده‌های استفاده‌شده در رایانه‌ها روی جایگاه‌های خاصی نصب می‌شوند که سوکت نام دارد ، حتی در اصطلاح به این جایگاه های خاص ، خانه نیز گفته میشود.

در واقع  وظیفه‌ی سوکت، ارائه‌ی جایگاهی استاندارد برای نصب شدن نسل خاصی از پردازنده‌ها است.

تا اینجای کار تا حدودی با سوکت ها آشنا شدیم ولی سوال اصلی اینجاست ، چه لزومی دارد که به این سوکت‌های پردازنده ها توجه شود؟

 پاسخ این است که برای به‌روزرسانی پردازنده‌ خود، باید بدانید که این پردازنده برای چه نوع سوکتی طراحی‌ شده است. نوع سوکت موجود روی مادربرد شما تعیین می‌کند که از چه نوع پردازنده‌ای می‌توانید استفاده کنید. برهمین اساس، می‌توانید تصمیم بگیرید که به‌روزرسانی پردازنده بیشتر به‌نفع شما است یا اینکه باید کل سیستم را به‌روزرسانی کنید.

در رایانه‌های مدرن، سوکت‌ها روی مادربرد قرار دارند؛ هر چند که در گذشته، از اسلات‌هایی شبیه به اسلات‌های ویژه‌ی نصب کارت‌های PCI نیز برای اتصال پردازنده استفاده می‌شد. امروزه، تمامی سوکت‌ها به‌صورت تخت روی مادربرد قرار دارند و از یک زبانه برای محکم قرار دادن پردازنده روی آن‌ها استفاده می‌شود.

شیار پردازنده / CPU Slot

تا اینجا ممکن است بپرسید که چرا سوکت های مختلفی داریم و چرا سکوت تمامی سیستم ها به یک شکل نیستند؟

دلیل وجود گونه‌های مختلف سوکت چیست؟

 یکی از دلائل این تغییرات، تغییر در معماری پردازنده‌ها است. معمولا هرچند سال یک‌بار، شرکت‌ها نسل‌های جدیدی از معماری پردازنده‌ها را معرفی می‌کنند و این معماری‌ها هم از نظر شکل، اندازه‌ و سازگاری با مادربردها، با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع مختلف سوکت‌های پردازنده

با توجه به متن بالا میتوانیم نتیجه بگیریم که سکوت ها نیز انواع مختلفی دارند ، اما در حال حاضر، بیشتر از سوکت‌های LGA، PGA و BGA استفاده می‌شود.

LGA و PGA : در سوکت‌های LGA سطح سوکت دارای مجموعه‌ای از پین‌ها است. برعکس، در سوکت‌های PGA، سطح سوکت دارای تعداد مشخصی حفره است و پین‌ها هم در قسمت زیرین پردازنده قرار دارند.

BGA :  در این سوکت‌ها، پردازنده در زمان تولید به‌طور دائمی به مادربرد متصل می‌شود و به‌همین‌دلیل، امکان به‌روزرسانی پردازنده وجود نخواهد داشت.

تنها مزیتی که سوکت های BGA دارند ، کاهش هزینه ها میباشد.

Rate this post

ارسال یک نظر