نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

اورکلاک

اورکلاک چیست ؟ مزایا و معایب اورکلاک کردن سخت افزار یک سیستم

ممکن است بارها واژه اورکلاک کردن سخت افزار یک سیستم را شنیده باشید ، اما در صورتی که نمیدانید اورکلاک چیست و اصلا چرا بعضی ها سیستمشان را به اصطلاح اورکلاک می کنند جای نگرانی نیست و در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم ؛ بنابراین تا انتهای این مقاله از وبسایت خدمات ایسوس سرگزی همراه ما باشید.

همچنین در صورتی که نیاز دارید تا سیستمان را اورکلاک کنید ، میتوانید از طریق را ه های ارتباطی با بخش فنی وبسایت ما تماس برقرار کنید.

اورکلاک چیست ؟

اورکلاک (Overclock) در لغت به معنی افزایش سرعت کلاک یکی از اجزاء سخت‌افزار است. اورکلاک کردن معمولاً در مورد پردازنده‌ی اصلی (CPU) و نیز پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) صورت می‌گیرد. سازنده‌ی تراشه، فرکانس مشخصی را برای کارکرد آن در نظر گرفته و وقتی آن را اورکلاک می‌کنیم، قطعه مورد نظر در سرعت کلاک بالاتری فعالیت می‌کند. اجزای دیگری مثل حافظه‌ی رم را نیز می‌توان اورکلاک کرد.

پردازنده‌ی اصلی کامپیوتر شما به گونه‌ای تنظیم شده که در فرکانس مشخصی کار می‌کند و ماکسیمم فرکانس کاری آن نیز محدود به عددی خاص است. بیشتر پردازنده‌ها را می‌توان اورکلاک کرد، بدین معنی که سرعت کاری آن را افزایش داد. 

آیا هر کامپیوتری اورکلاک می‌شود؟

برخی از مادربوردها، اجازه‌ی تغییر فرکانس کاری قطعات را به کاربر نمی‌دهند. پردازنده‌های امروزی اینتل و ای‌ام‌دی نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضریب کلاک پایه‌ی خاصی دارند و نمی‌توان آن را تغییر داد. در این مدل‌‌ها، ضریب کلاک یا Multiplier قفل شده است. 

مزایا و معایب اورکلاک

در واقع Overclocking تنها یک مزیت دارد و آن هم بدست آوردن عملکرد بیشتر از CPU است. به همین دلیل است که گیمر ها و همچنین حرفه ای های کامپیوتر CPU و GPU کامپیوترشان را آورکلاک میکنند.

بزرگترین مشکلی که Overclock کردن به همراه دارد کاهش طول عمر قطعات سخت افزاری میباشد. شما میتوانید CPU ، GPU ، RAM و مادربورد را با افزایش دادن ولتاژ کاری آنها Overclock کنید اما افزایش ولتاژ کاری این قطعات به مرور موجب آسیب رساندن به آنها با گرم شدن بیش از حد قطعات میشود و از آنجا که این قطعات الکترونیکی هستند گرمای زیاد به مدارات آنها آسیب میرساند.

Rate this post

ارسال یک نظر