نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

رم و هارد

تفاوت رم (Ram) و هارد (HDD) در لپ تاپ و کامپیوتر

درود به همه شما مخاطبین و همراهان وبسایت خدمات ایسوس سرگزی ، با یک پست آموزشی دیگر در خدمت شما عزیزان هستیم. رم و هارد هر دو از مهمترین اجزای سخت افزار هستند ولی با هم تفاوت های بسیار زیادی دارند. در این بخش تفاوت رم (Ram) و هارد (HDD) در لپ تاپ و کامپیوتر را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با وجود آنکه هر دو آنها فضایی برای ذخیره سازی هستند ولی هر کدام در یک بخش مجزا فعالیت می کنند و ویژگی های منحصر به فردی دارند.

سخت افزار یک کامپیوتر تا حدودی شبیه به ذهن انسان عمل می کند. ذهن انسان از دو بخش حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تشکیل شده است ! دقیقا چنین موضوعی در مورد سخت افزار یک سیستم رایانه ای برقرار است. در تمامی کامپیوتر ها و لپ تاپ ها ما دو نوع حافظه بلند مدت و کوتاه مدت داریم که به آن ها به ترتیب هارد و رم می گوییم.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با تفاوت بین رم (Ram) و هارد (HDD) همراه ما باشید.

وظایف رم ( ram )

رم RAM یکی از انواع حافظه‌های اصلی است که وظیفه حفظ داده‌ها به صورت موقت را دارد. یکی از وظایف اصلی RAM واسطه گری بین Hard Drive Disk و CPU است.

سیستم‌عامل در هنگام بوت شدن (Boot) و همه برنامه‌ها و اجزای آن (مانند متغیرهای برنامه و…) که اجرا می‌شوند، ابتدا بر روی این حافظه موقتی ذخیره می‌شوند تا به سرعت برای پردازش در دسترسی CPU قرار بگیرند؛ چون سرعت RAM بسیار بیشتر از سرعت حافظه‌های جانبی مثل هارد دیسک‌ است و بنابراین CPU می‌تواند به سرعت دستورات را دریافت کرده و پردازش کند.

در نتیجه اگر به جای رم ، تنها از هارد استفاده می کردیم ، یک پردازش ساده ممکن بود ساعت ها زمان ببرد و فشار بسیار زیادی بر پردازنده وارد میشد!

تفاوت رم (Ram) و هارد (HDD) در لپ تاپ و کامپیوتر

وظایف هارد ( HDD )

هارد دیسک داخلی (Hard Drive Disk) یکی از انواع حافظه های ذخیره سازی می باشد . همانطور که اکثر ما میدانیم ، وظیفه ذخیره سازی تمامی اطلاعات برعهده هارد دیسک میباشد. ویندوز ، اطلاعات شخصی شما و محل نصب نرم افزار های شما و … همگی بر روی فضایی از هارد دیسک ذخیره شده اند.

یکی از ایرادات هارد دیسک کند بودن آن در خواندن و نوشتن اطلاعات است ، پس از گذشت سالها نسل جدیدی از فضاهای ذخیره سازی تولید شد ؛ که به آن حافظه SSD می گویند.

SSD ها بسیار سریع تر از هارد های معمولی عمل می کنند و سرعت کامپیوتر را تا حد چشم گیری افزایش میدهند. البته 3 تا 4 برابر یک هارد دیسک معمولی گران قیمت تر هستند  .

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک نظر