نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

طول عمر هارد دیسک

دلایل خراب شدن هارد دیسک 

یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن هارد دیسک ، ضربات فیزیکی و یا تکان های شدید کیس کامپیوتر در حین کار است. باید بدانید که در زمان کار با کامپیوتر ، به علت مکانیکی بودن هد هارد دیسک ، نباید ضربه یا تکانی به هارد وارد شود در غیر این صورت می تواند باعث خرابی بخشی از هارد دیسک شود.
قطع شدن ناگهانی برق و نوسانات برق هم می تواند مشکلاتی در نحوه کارکرد هارد ایجاد کرده و حتی باعث سوختن آن شود. اما یکی دیگر از دلایل سوختن یا خرابی هارد دیسک ها ، عدم استفاده از آنها است. بله درست خوانده اید! کارخانه های سازنده هارد دیسک توصیه می کنند هر چند ماه یکبار سیستم خود را روشن کنید و عملیات خواندن یا نوشتن از روی هارد را انجام دهید. این کار به ضعیف نشدن مغناطیس موجود در هارد دیسک شما کمک می کند.
علاوه بر موارد فوق ، گرد و غبار داخل کیس می تواند باعث داغ شدن بیش از حد هارد دیسک و در نتیجه اخلال در کار آن شود.

  • نوسان یا قطعی برق

اگر از رابط مناسب برای سیستم استفاده نشود نوسان برق  دکل های برقی یا قطع برق ممکن است باعث بوجود آمدن مشکل اساسی و همچنین آسیب  به هارد دیسک شود.

  • خیس شدن هارد

خیس شدن  هارد نیز یکی از دلایل سوختن برد است. اگر هارد خیس شود علاوه بر سوختن برد ممکن است اجزای اصلی هارد مانند ROM  مخصوص آن برند نیز بسوزد. ROM هاردهای وسترن قابل تعویض است اما یافتن ROM مشابه و هم سایز با ROM اصلی خیلی دشوار است. به جز هاردهای وسترن که ROM  قابل تعویض دارند در باقی هاردها در صورت سوختن ROM هارد از بین می رود.

نشانه های سوختن برد

شنیده نشدن صدای قطعات هارد , عدم تحرک در داخل هارد, بوی سوختگی می تواند از نشانه های سوختن هارد باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است دلیل آن سوختن برد هارد باشد دیتکت نشدن هارد است. یعنی هارد را به سیستم متصل می کنید ولی هارد توسط سیستم شناخته نمی شود. زمانی که هارد روشن می شود اما دیتکت نمی شود نشانه ای از سوختن ROM یعنی قسمت اساسی برد هارد است. گاهی هارد روشن می شود اما به درستی کار نمی کند در این صورت ممکن است قسمتی از برد مثل خازن , مقاومت یا سلف های آن سوخته باشد. تمامی این مشکلات در آکادمی هارد ایران با توجه به داشتن تخصص و تجربه ی متخصصان این مجموعه قابل حل خواهد بود.

Rate this post

ارسال یک نظر