نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

راهنمای خرید cpu

راهنمای خرید CPU– معرفی انواع CPU

مغز و اتاق فرمان یک سیستم بخش پردازنده آن است ، تمامی عملیاتی که شما بر روی سیستم خودتان انجام میدهید برای مثال یک انتقال ساده فایل های صوتی از درایوی به درایو دیگر توسط پردازش گر شما صورت میگیرد.

طبیعیتا هر چقدر سیستم شما پردازش گر یا همان CPU قوی تری داشته باشد ، عملیات ها مختلف سریع تر صورت می گیرد. البته لازم به ذکر است ، داشتن یک رم و هارد پر سرعت هم بی تاثیر نخواهد بود.

در این مقاله از وبسایت خدمات ایسوس سرگزی ، مدل های مختلف یک cpu را باهم بررسی می کنیم و تفاوت ها آن را بیان خواهیم کرد ؛ با ما همراه باشید.

پردازنده های شرکت اینتل

شرکت اینتل یکی از بزرگترین و معروف ترین شرکت های تولید پردازنده و cpu درجهان است.پردازنده‌های اینتل به‌سبب نوع نام‌گذاری خاصی که دارند، در ابتدا کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسند؛ اما اگر با نام‌گذاری‌ آن‌ها آشنا شوید، می‌توانید تنها با استناد به نام، اطلاعات مفیدی کسب کنید.

پردازنده های اینتل برای گیمینگ

بازی های کامپیوتری امروزی نیاز مند سخت افزار قدرت مند و حرفه ای تر هستند ، در این میان شرکت اینتل با ساخت و تولید پردازند های core i 5 ، core i7 و core i9 نیاز های گیمر های سراسر دنیا را برطرف کرده است.

پرازنده های اینتل برای استفاده های روزانه

امور مهندسی ، حسابداری و استفاده های خانگی نیاز مند پردازنده قوی نیستند و میتوان از پردازنده های متوسط استفاده کرد.

پردازنده intel core i5 سری U پیشنهاد شرکت اینتل برای کاربرانی است که قرار نیست با سیستمشان پردازش های سنگین انجام دهند.

پردازنده های اینتل مقرون به صرفه

این نوع پردازنده ها با توجه به عملکردشان نسبت به سایر پردازنده های شرکت اینتل ، ارزان تر هستند اما قدرت کم تری هم دارند.

پردازنده های اینتل Celeron و Pentium برای استفاده های ساده دانش آموزی مناسب هستند و نباید توقع آنچنانی از آن ها داشت.

پردازند های شرکت AMD

در کنار اینتل معروف و پر سرو صدا ، رقیب قدرت مندی پیدا شده که با تولید پردازنده ها در حال رقابت با شرکت اینتل است. پردازنده های شرکت AMD از لحاظ نام گذاری نسبت به اینتل اندکی ساده تر هستند.

اگر با نحوه نام گذاری پردازنده های شرکت AMD کمی مشکل دارید ، این مثال به شما کمک میکند.

Ryzen 7 1700X

  • Ryzen: نام برند
  • 7: رده فوق حرفه‌ای
  • 1: شماره نسل
  • 7: توان پردازنده
  • 00: شماره مدل
  • X: نشانگر قدرت

پردازند های شرکت اینتل بهتر است یا AMD ؟

راهنمای خرید cpu

تا همین چندوقتِ اخیر، AMD معمولا به پردازنده‌های ضعیف و ارزانِ خود برای کامپیوتر و لپ‌تاپ مشهور بود؛ اما در نیمه دوم سال ۲۰۱۷، این شرکت با معرفی پلتفرم جدید پردازنده‌های Ryzen Mobile گامی اساسی در جهت بهبود عملکرد پردازنده‌های خود برداشت.

به‌عنوان نمونه، سی‌پی‌یو Ryzen 5 به‌اندازه‌ Core i5 عملکرد خوبی دارد. در بررسی‌های صورت گرفته روی لپ‌تاپ اچ‌پی Envy x360 با پردازنده‌ رایزن ۵، مشخص شد که عملکرد آن به‌طرز محسوسی از Intel Core i5-8250U بهتر است.

افزون‌بر‌این، AMD توانسته در پردازنده‌های خود مصرف انرژی و نیاز به خنک‌کننده قدرت‌مند را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد؛ از‌این‌رو، کامپیوتر‌هایی که از پردازنده‌های AMD استفاده می‌کنند، علاوه‌بر‌اینکه برق کمتری مصرف می‌کنند، در مقایسه با سی‌پی‌یو‌های اینتل، نیاز کمتری به خنک‌کننده‌های قدرتمند و گران‌قیمت دارند.

باتوجه به‌ گفته‌های فوق، تصمیم‌گیری بین پردازنده‌های AMD یا اینتل تنها به سلیقه شخصی شما و بودجه‌ای که دارید برمی‌گردد.

اگر قصد دارید با پرداخت هزینه‌ای کمتر نسبت به یک پردازنده اینتل، از قدرت و سرعتِ برابر یا حتی اندکی بیشتر برخوردار شوید، AMD بهترین مدل‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ با‌این‌حال، باید پیش‌از اقدام به خرید، از سازگاری این پردازنده با مادربورد و دیگر تجهیزات کامپیوتری خود اطمینان حاصل کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید

چرا برخی از کاربران همچنان پردازنده های اینتل را انتخاب می کنند؟

شرکت اینتل یکی از کهنه‌کاران عرصه پردازنده‌های کامپیوتری است. این شرکت در طول سالیان گذشته به‌لطف عملکرد باثبات خود توانسته نظر مشتریان را به خود جلب کند و نام برند خود را در ذهن مشتریان حکاکی کند.

از آنجایی که مدت‌ها از حضور اینتل در بازار سی‌پی‌یو‌های کامپیوتری می‌گذرد، قطعات سخت‌افزاری بیشترین سازگاری را با این پردازنده‌ها دارند.

مشخصات و ویژگی‌های پردازنده‌ها

اکنون که با دو رقیب و شرکت بزرگ ساخت پردازنده – CPU آشنا شده ایم ، وقت آن رسیده است تا درباره ویژگی های مختلف یک پردازنده صحبت کنیم

هسته‌ها

وقتی‌که پردازنده‌ یک هسته داشته باشد، تمام کارها باید توسط همان هسته انجام شود؛ ولی وقتی پردازنده‌ چندهسته‌ای داشته باشید، کارها بین هسته‌های دیگر تقسیم می‌شود؛ از‌این‌رو کارها سریع‌تر انجام می‌شود. در واقع در پردازنده‌های چندهسته‌ای، گویی به‌جای یک پردازنده، چند پردازنده دارید.

حافظه کش (Cache)

حافظه کش عملکردی مشابه رم را دارد. کش حافظه‌ای بسیار سریع با ظرفیتی کوچک است که داده‌های موردنیاز پردازنده‌ را به‌صورت موقتی در خود نگاه می‌دارد تا با سرعت بالایی در اختیار آن قرار دهد.

فرکانس کاری (Hz)

فرکانس یک پردازنده با هرتز اندازه‌گیری می‌شود. این فرکانس به سرعت انجام محاسبات اشاره می‌کند.

Rate this post

ارسال یک نظر