نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

کارت گرافیک AMD

عدم استفاده از فن های دمنده در نسل های جدید کارت گرافیک AMD

در جدید ترین اخبار از شرکت AMD ، اعلام شده است که این شرکت قرار نیست در کارت های گرافیک از فن های دمنده استفاده کند. با بروز شدن و قدرتمندتر شدن سخت افزار ، تمامی شرکت ها با این هدف قطعات خود را تولید می کنند که بهینه تر و سودمندتر باشد.

AMD اعلام کرده است کارت گرافیک‌های رادئون نسل بعد این شرکت برمبنای معماری جدید RDNA2 در سال آینده عرضه خواهند شد. معماری RDNA2 فناوری رهگیری پرتو به‌صورت ریل‌تایم و سایه‌زنی با نرخ متغیر را برای محصولات آتی این شرکت به ارمغان خواهد آورد. همچنین طبق ادعای AMD، این معماری جدید در‌مقایسه‌با نسل قبل بهبودی ۵۰ درصدی در عملکرد نسبت به وات مصرفی حاصل خواهد کرد. حال به‌نظر می‌رسد باید مرگ کارت‌های مرجع با فن دمنده را هم به این فهرست اضافه کرد.

فن دمنده چیست ؟

ر این نوع سیستم‌ها، تنها یک فن وجود دارد که هوای گرم را از پردازنده‌ی گرافیکی به‌سمت خارج از کیس هدایت می‌کند. این طراحی برای کیس‌های کوچک یا کیس‌هایی بسیار مناسب است که از چندین کارت گرافیک استفاده می‌کنند؛ زیرا در این‌گونه موارد، جریان ضعیف هوا درون کیس می‌تواند باعث انباشت حرارت و افزایش دمای اجزای سیستم شود؛ ازاین‌رو، تخلیه‌ی این هوای گرم در این‌ کیس‌ها الزامی است؛ البته این طراحی معایبی نیز دارد.

معایب فن دمنده

طبیعتا در سیستم های فن دمنده ، شاهد صدای اضافی زیادی خواهیم بود و این مشکل زمانی بسیار پر رنگ میشود که شما قصد دارید از روی کامپیوتر فیلم ظبط کنید.

همچنین این فن ها بازدهی خنکی کمتری دارند.

خداحافظی AMD از فن های دمنده

AMD در گذشته به‌دلیل استفاده از سیستم‌های فن دمنده با طراحی نه‌چندان مطلوب در کارت‌های خود بسیار ضربه خورده است. کارت گرافیک مرجع رادئون R9 290X به کارکرد با صدا و حرارت بالا مشهور بود.

شروع این ایده از آنجایی شروع شد که شرکت رقیب AMD ( یعنی انویدیا )  در ساخت کارت گرافیک‌های سری جی فورس RTX 20 به استفاده از خنک‌کننده‌ی دومحوره روی آورد. این تغییر رویکرد باعث شد کارت گرافیک‌های انویدیا (موسوم به نسخه‌ی Founders) با دما و صدای بسیار کمتری کار کنند.

Rate this post

ارسال یک نظر