نمایندگی ایسوس و لنوو مشهد | تعمیرات لپ تاپ مشهد

فرمت ISO

فرمت ISO چیست و چه طور از آن استفاده میشود؟

یکی از فرمت هایی که موقع نصب فایل های نصبی با آن مواجه می شویم فرمت ISO است . این فرمت بر خلاف فرمت exe با کلیک بر روی آن اجرا نمیشود و نیازمند است به شکل به خصوصی با آن رفتار شود . قبل از آنکه بررسی کنیم چگونه میتوانیم از این فرمت استفاده کنیم ، ابتدا باید به نوع و کابرد این فرمت توجه کنیم.

فرمت ISO چیست؟

فرمت فایل ISO یکی از استانداردهای رایج برای کپی گرفتن از یک دیسک مثل سی‌دی (CD)، دی‌وی‌دی (DVD) یا بلوری (Blu-ray) است. به عبارت دیگر، فرمت ایزو مثل یک آرشیو عمل می‌کند با این تفاوت که محتوای این آرشیو کپی تک تک سکتورهای دیسک است. به عبارت دیگر فایل ISO در اصل یک نوع فایل آرشیوی است که می‌شود از آن برای برداشت یک نسخه الکترونیکی از دیسک‌های نوری استفاده کرد.

سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که اگر این فرمت برای سی دی ها استفاده میشود ، پس چرا برخی از فایل هایی که دانلود می کنیم این فرمت را دارند؟ در واقع فرمت ISO نسبت به exe اندکی بهینه تر است و به همین منظور برخی از فایل های دانلودی ( به خصوص نرم افزار های حجیم ) از این فرمت پشتیبانی می کنند.

نحوه اجرا و استفاده از ISO

در جدیدترین نسخه های ویندوز 10 شما میتوانید با کلیک راست بر روی فایل مورد نظر و انتخاب گزینه Mount ، نرم افزار را آماده به اجرا بکنید.

فرمت ISO

همچنین نرم افزار هایی برای اجرای این فرمت از فایل ها وجود دارد.

  • نرم افزار WinISO
  • نرم افزار PowerISO
  • نرم افزار DAEMON Tools 

Rate this post

ارسال یک نظر